Nuffnang Ads

Saturday 12 January 2013

Sajak: Mimpi





Kelopak mata terbuka, perlahan...
Dalam kelam, dalam suram
Cahaya kecil sedikit menemani
Cuba digapai namun hampa jawapannya
Semakin dikejar semakin menjauh

Keluh, hela, hembus...
Semuanya beritma perlahan
Bagaikan dunia berputar lemah
Terlalu lemah hinggakan kaku

Apakah ini mimpi?
Jika ya, bangkitkanlah aku...
Aku enggan berada dalam mimpi ini
Begitu perit, begitu pahit, begitu sakit...
Terlalu kejam untukku layari

Kejutkanlah aku...
Agarku kembali ke alam realiti
Walaupun ada ketikanya
Realiti itu amat menakutkan
Namun, realiti itulah hakikat
Hakikat yang tak mungkin dihalangi
Walau berjuta kali cuba ditidakkan
Walau berjuta kali cuba disifarkan

Kejutkanlah aku...
Kerana mimpi membuatkan aku tenggelam
Hilang tanpa kewujudan diri
Lenyap.

No comments:

Post a Comment